Renklerin açıklaması:



Nifas, doğumdan sonra gelen kan demektir. Elleri, ayakları, başı belli olan düşükte gelen kan da nifastır. Nifas zamanının azı yoktur. Doğumdan sonra hiç kan gelmezse, nifas görmemiş olur, namaza devam eder. Kan gelince, namazı bırakır. Kan kesildiği zaman, gusledip namaza başlar; ama önceki nifas âdeti kadar gün geçmeden, cima edemez. En çok zamanı, Hanefi’de 40 gündür. 40 gün tamam olunca, kan kesilmese de, gusledip, namaza başlar. 40 günden sonra gelen kan, istihaza olur. O halde nifas gününü de ezberlemek ve özel günler defteri’ne de yazmak gerekir.
Düşükte parmağı, ağzı veya burnu belli olursa, bütün çocuk doğurmuş gibi olur. Hiçbir yeri belli değilse, nifas olmaz; fakat kan, 3 gün veya daha fazla akarsa ve hayzdan kesileli 15 gün veya daha çok olmuşsa, hayz olur. Eğer 3 günden az ise veya daha hayz kesileli 15 gün olmamış ise, hayz değil, istihazadır. Namazını kılar, orucunu tutar. Vaty için gusül gerekmez
Hayzın 10 günü veya Nifasın 40 günü içinde, bir iki gün kan gelmese, kesildi sanıp, gusledip oruç tutsa, sonra yine süresi içinde kan gelse, hayz veya nifas olacağı için, o oruçları kaza eder. Kesilince yine gusleder. 3 veya daha fazla kan gelip, âdetinden önce kesilse, gusledip namazını kılar. Ancak âdeti geçmedikçe vaty caiz olmaz. Nifas da böyledir.
Hayz âdetinden fazla kan gelip, 10 güne kadar kan devam etse veya 10 gün gelmeden kesilse, geldiği gün kadarı hayz olur. Eğer kan, 10 günü aşarsa, âdetinden fazlası hayz olmaz, âdetinden fazla kan geldiği istihazalı günlerdeki, kılmadığı namazları daha sonra kaza eder. Nifasın 40 günü de, hayzın 10 günü gibidir. Yani nifas âdetinden fazla kan gelip, 40 güne kadar kan devam etse veya 40 gün gelmeden kesilse, geldiği gün kadarı nifas olur. Eğer kan, 40 günü aşarsa, nifas âdetinden fazlası istihaza olur, nifas âdetinden fazla kan geldiği istihazalı günlerdeki, kılmadığı namazları daha sonra kaza eder.

İlk doğumla ilgili örnekler::

1) Bir kadın, ilk doğumunda 30 gün kan görse, bu 30 günün hepsi nifas olur. Kan kesilince, gusledip namaza başlar. 31. günden 40. güne kadar kan gelmediği için, nifas âdeti 30 gün olur.




2) Bir kadın, ilk doğumunda 40 gün kan görse, bu 40 günün hepsi nifas olur. 40 günden sonra, kan kesilmese de, gusledip namaza başlar.




3) Bir kadın, ilk doğumunda 45 gün kan görse, 40 günü nifas, sonra gelen 5 gün ise istihaza olur. 41. gün kan geldiği halde, artık gusledip namaza başlar.




4) Bir kadın, ilk doğumunda 5 kan, 30 temiz, 5 kan görse, aradaki 30 temiz gün de aktı kabul edilir. 40 günün hepsi nifas olur. 40 günden sonra kan gelse de, gusledip namaza başlar.




5) Bir kadın, ilk doğumunda 5 kan, 30 temiz, 10 kan görse, aradaki 30 temiz gün aktı kabul edilir. 40 günü geçtiği için istihaza var demektir. İlk 40 gün nifas, son 5 gün istihaza olur. 41. gün kan gelmeye devam ettiği halde, istihaza olduğu için, artık gusledip namaza başlar.




6) Bir kadın, ilk doğumunda hiç kesilmeden 60 gün kan görse, 40 günü geçtiği için istihaza var demektir. İlk 40 gün nifas, sonra 15 gün istihaza olur. 15 gün temiz geçmiş sayılacağı için, artık bundan sonra gelenler hayz olur. Yani son 5 kanlı gün hayz olur. 41. gün kan gelmeye devam edince, gusledip namaza başlar. 15 istihazalı gün bitince, yani 56. gün yine namazı bırakır. 61. gün kan kesilince, yine gusledip namaza başlar.




İkinci ve sonraki doğumlarla ilgili örnekler:

7) Nifas âdeti 35 gün olan bir kadın, bu doğumunda 29 gün kan görse, nifas âdeti değişir, 29 güne iner. Kan kesilince, gusledip namaza başlar; fakat önceki âdeti olan 35 gün geçene kadar cima caiz olmaz.




8) Nifas âdeti 33 gün olan bir kadın, bu doğumunda 42 gün kan görse, 40 günü geçtiği için istihaza var demektir. Bu durumda, önceki nifas âdeti geçerli olur. Yani ilk 33 gün nifas, sonraki 9 gün istihaza olur. Nifas âdeti değişmemiş olur.
41. gün kan geldiği halde, istihaza olduğu için, gusledip namaza başlar. İstihaza olan 34.-40. günler arasında namaz kılmadığı 7 günü, daha sonra kaza eder.




9) Nifas âdeti 30 gün olan bir kadın, ikinci doğumunda 20 kan, 15 temiz, 10 kan görse, aradaki 15 temiz gün aktı kabul edilir. 40 günü geçtiği için istihaza var demektir. Bu durumda, önceki nifas âdeti geçerli olur. Yani 45 günün ilk 30 günü nifas olur. Son 10 gün istihaza olur. Nifas âdeti de değişmemiş olur.
21. gün kan kesilince, gusledip namaza başlar. 36. gün kan gelince, yine namazı bırakır. 41. gün kan geldiği halde, istihaza olduğu anlaşıldığı için, gusledip namaza başlar. 40 günden önce nifas zannederek kılmadığı 5 günü, istihaza olduğu anlaşıldığı için, daha sonra kaza eder.




10) Nifas âdeti 20 gün olan bir kadın, ikinci doğumunda 5 kan, 30 temiz, 1 kan görse, aradaki 30 temiz gün aktı kabul edilir. Âdeti değişir, 36 güne çıkar. Kan kesilince, gusledip namaza başlar.




11) Nifas âdeti 20 gün olan bir kadın, ikinci doğumunda 5 kan, 30 temiz, 1 kan, 14 temiz, 1 kan görse, aradaki 30 temiz gün aktı kabul edilir. Kan 40 günü geçtiği için istihaza var demektir. Bu durumda, önceki nifas âdeti geçerli olur. Yani 51 günün ilk 20 günü nifas olur. 36. ve 51. günlerdeki 2 kanlı gün istihaza olur. Nifas âdeti de değişmemiş olur.
6. gün kan kesilince, gusledip namaza başlar. 36. gün kan gelince, yine namazı bırakır. 37. gün kesilince gusledip namaza başlar. 51. gün kan geldiği halde namaza devam eder; çünkü 40 günü aştığı için, bunun istihaza olduğu kesindir. Namaz kılmadığı 36. günü, istihaza olduğu anlaşıldığı için, daha sonra kaza eder.